Networking – czy warto? – Polka Przedsiębiorcza

Networking – czy warto?

Networking ma ogromny wpływ na rozwój twojego biznesu. Niestety ciągle przez wielu jest kojarzony wyłącznie z akwizycją i narzucaniem się. Tymczasem budowanie sieci kontaktów oznacza nawiązywanie długoterminowych znajomości i podtrzymywanie pozytywnych relacji. Według Roberta Wendta – światowej sławy specjalisty od marketingu, założyciela m.in. firmy Cultivate Communications, networking to świadomy proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony za pomocą wzajemnie korzystnych kontaktów. Zatem są to działania polegające przede wszystkim na wymianie informacji i wzajemnym wsparciu. Oferując innym naszą pomoc, budujemy zaufanie w relacjach z tymi osobami, co procentuje kolejnymi formami wsparcia z zewnątrz w sytuacji, gdy będziemy go potrzebować.

Zasady dobrego networkingu

  • Wzajemność i otwarte serce: oprócz czerpania korzyści ze znajomości trzeba również dać coś wartościowego w zamian. O dobre relacje należy dbać, opierając je na wzajemnym zaufaniu i podejmując wspólne działania.
  • Wiarygodność: bądź spójny niezależnie od tego co, gdzie i z kim robisz. Jeśli inaczej zachowujesz się i działasz w życiu prywatnym, a inaczej w zawodowym, trudno będzie ci pozyskać w odpowiednim czasie polecenia i rekomendacje. Pamiętaj: networking obejmuje osoby reprezentujące różne kręgi kontaktów – współpracowników, znajomych, rodzinę, członków formalnych i nieformalnych grup.
  • Szacunek: nie bądź nachalny i nie oczekuj zbyt wiele. Kontakt powinien polegać przede wszystkim na zbieraniu, dla obu stron, przydatnych i kluczowych informacji.

Buduj świadomie
Zdarza się, że swoją sieć kontaktów budujemy nieświadomie i przypadkowo. Rodzice kolegów twoich dzieci, sąsiad, pracownik z firmy, którego spotykasz codziennie w windzie, pani ze sklepu, w którym robisz zakupy… Warto świadomie wchodzić w relacje z innymi osobami. Najlepszym ku temu sposobem jest aktywność w różnych obszarach życia. Z jednej strony poznajemy nowe osoby o zbliżonych zainteresowaniach, chodząc np. na kurs tańca czy basen, z drugiej warto zadbać o spotkania w trakcie różnego rodzaju wydarzeń, które są organizowane przez lokalne społeczności. Wszędzie tam są osoby, które warto poznać. Networking jest inwestycją długoterminową.

Bądź tam, gdzie twoje kontakty
Dowiedz się, gdzie możesz spotkać potencjalne grupy kontaktów lub poszczególne osoby, z którymi chcesz budować relacje. Spisz wszystkie serwisy online i offline, w których przebywają twoje aktualne oraz potencjalne kontakty.
Przygotuj osobisty elevator pitch. Zastanów się, co powiesz, gdy ktoś zapyta, kim jesteś i co robisz. Ułóż w głowie trzy zdania, esencję tego, co sobą reprezentujesz.

Wyjdź z domu
… z uśmiechem 😊 Ireneusz Osiński, przedsiębiorca i profesjonalny networker mówi: „Po pierwsze bywać. W różnych miejscach, gdzie gromadzą się ludzie potrzebni nam do realizacji naszych projektów. Eventy, konferencje, spotkania. Wszędzie tego pełno! Wychodzić podczas takich spotkań ze swojej strefy komfortu i uprawiać small talk. Nie mówić o sobie, tylko być ciekawym innych ludzi”.

Wizytówki – must have czy pieśń przEszłości?
Wielokrotnie byłam uczestnikiem spotkań podczas, których w trakcie rozmowy, ktoś zupełnie mi nieznany podchodził i praktycznie bez słowa „wciskał” mi do ręki wizytówkę, wierząc że właśnie „networkuje” wrrr… Wiem, że dla niektórych mały kartonik z danymi osobowymi może wydawać się czymś nudnym i przestarzałym, niemniej ciągle warto mieć przy sobie profesjonalnie wykonane wizytówki, szczególnie pomocne w sytuacjach o ograniczonym czasie tj. np. biznes mixery, spotkania sieciujące itp.

Rozwijaj się networkingowo
Czytaj, szkol się, znajdź eksperta – kogoś, kto pójdzie z tobą na konferencję i pokaże, w jaki sposób „to się robi”. To bardzo dobra metoda, która pozwala prawie natychmiast nabrać niezbędnych umiejętności. W networkingu praktyka to podstawa, teorii jest naprawdę niewiele. Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz.

Otwartość na nowych ludzi w naszym życiu, na każdym etapie, stwarza nowe możliwości i pomaga osiągać kolejne etapy naszego rozwoju, również biznesowego.

Artykuł opracowany na podstawie „reStart kariery. Zbuduj swoją przewagę na rynku pracy”, Patrycja Załuska

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Niniejsza Polityka Prywatności jest zgodna z przepisami wynikającymi z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w skrócie RODO.

KIM JESTEŚMY?

Administratorem Państwa danych osobowych jest firma: StartGO! Patrycja Załuska NIP 6912115351

JAKIE DANE OSOBISTE ZBIERAMY I DLACZEGO JE ZBIERAMY

Przetwarzanie Państwa danych osobowych odbywa się w celu poprawnego funkcjonowania naszej działalności. Administrator Danych Osobowych powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest analityka internetowa strony www, analiza odwiedzin, odpowiadanie na zapytania za pomocą formularza kontaktowego oraz w celach pozyskiwania kontaktów od osób zainteresowanych naszą działalnością.

JAKIE DANE BĘDĄ PRZETWARZANE?

Dane jakie będziemy przetwarzać to: imię (imiona), nazwisko, adres e-mail, numeru telefonu. Dodatkowo mogą być przetwarzane dane pozwalające na identyfikację urządzenia z którego korzystasz na potrzeby strony internetowej, takie jak adres IP i identyfikator MAC.

CIASTECZKA

„Cookie” (ciasteczka) to niewielkie pliki tekstowe zachowane na Twoim komputerze lub urządzeniu mobilnym i pobierane stamtąd przy każdej kolejnej wizycie online. Strona wykorzystuje pliki „cookie”, by ułatwić i uprzyjemnić Ci wizyty na naszej stronie.
Nie używamy ich do przechowywania Twoich danych osobowych ani nie ujawniamy tych informacji innym.

OSADZONE TREŚCI Z INNYCH WITRYN

Artykuły na tej witrynie mogą zawierać osadzone treści (np. filmy, obrazki, artykuły itp.). Osadzone treści z innych witryn zachowują się analogicznie do tego, jakby użytkownik odwiedził bezpośrednio konkretną witrynę.
Te witryny mogą zbierać informację o tobie, używać ciasteczek, dołączać dodatkowe, zewnętrzne systemy śledzenia i monitorować Twoje interakcje z osadzonym materiałem, włączając w to śledzenie Twoich interakcji z osadzonym materiałem jeśli posiadasz konto i jesteś zalogowany w tamtej witrynie.

JAK DŁUGO PRZECHOWUJEMY TWOJE DANE

Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat do czasu wykorzystania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej lub do odwołania zgody na przetwarzanie danych osobowych.

JAKIE MASZ PRAWA DO SWOICH DANYCH

Prawa, które przysługują każdej osobie to:

  • prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych (art. 15 Rozporządzenia) oraz ich sprostowania (art. 16 Rozporządzenia)
  • prawo do usunięcia danych (art. 17 Rozporządzenia) przysługujące w określonych w Rozporządzeniu przypadkach
  • prawo do ograniczenia ich przetwarzania (art. 18 Rozporządzenia)
  • prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych (art. 21 Rozporządzenia). W przypadku sprzeciwu złożonego
  • przed realizacją umowy lub w trakcie realizacji, złożenie będzie wiązało się z brakiem możliwości realizacji części wszystkich usług w ramach umowy i może zostać potraktowane jako wypowiedzenie umowy.
  • prawo do cofnięcia zgody (art. 6 ust 1 lit a) Rozporządzenia), w przypadkach kiedy przetwarzanie odbywa się na podstawie udzielonej zgody
  • prawo do złożenia skargi do organu nadzorczego (tj. do dnia 25.05.2018 r. do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, a po tej dacie do organu będącego jego następcą) w przypadku uznania, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia